• تلفن09144118533
  • ایمیلinfo@lunio.ir
  • آدرستهران ، صادقیه ، امنیت شبکه لونیو
  • ساعتهای آزاد10 صبح تا 8 شب
  • تلفن09144118533
  • ایمیلinfo@lunio.ir
  • آدرستهران ، صادقیه ، امنیت شبکه لونیو
  • ساعتهای آزاد10 صبح تا 8 شب

تفاوت مودم و روتر چیست؟

از زمانی که اینترنت به وجود آمده و ارتباطات در سطح جهانی مطرح شده است، یکی از سوالاتی که اغلب کاربران موقع خرید تجهیزات شبکه با آن مواجه می‌شوند این موضوع است که تفاوت مودم و روتر چیست؟ چون اغلب افراد برای تجهیزاتی که برای مبادله داده‌ها در اینترنت می‌شود هر دو نام مودم و روتر را استفاده می‌کنند، گاهی مواقع ممکن است این باور در بین اغلب افراد شکل بگیرد که مودم همان روتر است. در صورتی که این دو محصول با هم متفاوت هستند.

در این مطلب از ماهان شبکه ایرانیان درباره مودم و روتر و تفاوت‌هایی که دارند نکاتی که باید بدانید را ارائه کرده‌ایم. در صورتی که نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر درباره انواع تجهیزات شبکه دارید، با تیم متخصص ماهان شبکه ایرانیان در ارتباط باشید.

مودم چیست؟

مودم مخفف عبارت modulator-demodulator بوده و برای برقراری ارتباط اینترنت در اغلب خانه‌ها و مراکزی که نیاز به اینترنت دارند استفاده می‌شود. مودم‌ها به این منظور طراحی شده‌اند که داده‌های آنالوگ ارسالی توسط ISP را به داده‌های دیجیتال قابل درک توسط کامپیوتر، موبایل و… تبدیل کنند. چون شرکت‌های مخابراتی و زیرساخت از کابل‌های مسی و… برای ارسال داده‌ها و فایل‌های صوتی استفاده می‌کنند و این زیرساخت‌ها تنها می‌توانند داده‌های آنالوگ را منتقل کنند؛ بنابراین نیاز به فرآیندی وجود دارد که داده‌های دیجیتال را در مبدا به داده‌های آنالوگ تبدیل کرده و مجدداً این داده‌ها در مقصد به صورت دیجیتال تبدیل کند. مودم‌ها دقیقاً کار مدولاسیون داده‌های آنالوگ به دیجیتال و برعکس را انجام می‌دهند.

انواع مودم

در ادامه انواع مودم‌های موجود در بازار را برای شناخت بیشتر ارائه کرده‌ایم. با بررسی این محصولات بهتر می‌توانید تفاوت مودم و روتر چیست؟ را درک کنید.

1) مودم Dial-up

این نوع از مودم‌ها از خط تلفن آنالوگ برای اتصال دو دستگاه مانند دو کامپیوتر شخصی استفاده می‌شوند. قبل از ارائه فناوری ADSL برای اینترنت خانگی، اغلب افراد از این روش برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کردند.

2) مودم DSL

این مودم‌ها از یک کابل جفت پیچ‌خورده برای انتقال سیگنال‌ها استفاده می‌کنند. این نوع مودم‌ها در فرکانس‌های بالاتر استفاده می‌شوند و مسافت بیشتری هم نسبت به مودم‌های Dial-up پوشش می‌دهند. سرعت این نوع مودم‌ها می‌تواند تا ۲ مگابیت در ثانیه و حتی بیشتر افزایش پیدا کند.

3) مودم کابلی

این نوع مودم به شکلی طراحی شده‌اند که امکان حمل سیگنال‌های رادیویی و تلویزیونی را داشته باشند. از این نوع مودم‌ها معمولاً در خانه‌ها و سازمان‌ها استفاده می‌شود.

4) مودم نیمه دوبلکس

مودم نیمه دوبلکس امکان ارسال سیگنال‌ها در یک جهت و یک زمان را فراهم می‌کند. اگر مودم سیگنال ورودی را دریافت کند، چراغ نشانگر در نقطه ارسال نشان روشن می‌شود و پس از انتقال داده و زمانی که فرایند دریافت سیگنال کامل شده باشد چراغ خاموش خواهد شد. این مودم‌ها در سازمان‌های خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

5) مودم دوبلکس کامل

در مودم دوبلکس کامل یک جفت سیم جداگانه وجود دارد که برای حمل ورودی و خروجی استفاده می‌شود. در این محصولات می‌توان از فرکانس یکسانی برای انتقال در هر دو انتهای آن استفاده کرد. به طور کلی، این مودم‌ها امکانات بیشتری نسبت به مودم‌های نیمه دوبلکس در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

6) مودم دو سیمه

مودم دو سیمه از یک جفت سیم برای حامل‌های ورودی و خروجی استفاده می‌کند. استفاده از این نوع از مودم‌ها نسبت به سایر نمونه‌ها کمتر مرسوم است.

روتر (Router) چیست؟

روتر چیست

روتر که به عنوان مسیریاب نیز شناخته می‌شود، داده‌های اینترنتی را در شبکه مسیریابی می‌کند. این دستگاه دارای چندین پورت (اینترفیس) است و روی هر کدام از این پورت‌ها یک شبکه محلی یا LAN وجود دارد. تمام تجهیزات موجود در منزل را می‌توان از طریق سوئیچ به هم متصل کرده و حتی تجهیزات همسایه را نیز با همین روش شبکه کنید.

در صورتی که یکی از افراد حاضر در شبکه قصد ارسال داده‌های را برای فرد دیگر داشته باشد، داده او پس از عبور از سوئیچ انتخاب شده وارد روتر می‌شود و روتر با توجه به آدرس شبکه خانه‌تان، داده را به سمت شما مسیریابی می‌کند. به طور کلی، روترها به عنوان کلیدی‌ترین دستگاه در دنیای شبکه برای برقراری ارتباط و اتصال شبکه‌های محلی کوچک به یکدیگر و مسیریابی بسته‌های حاوی اطلاعات شناخته می‌شوند.

»»» همچنین بخوانید: روتر چیست؟

انواع روتر

روترها نیز مانند مودم‌ها دارای نمونه‌های متنوعی هستند. برخی از نمونه‌های رایج این محصولات را در ادامه جهت شناخت بیشتر ارائه کرده‌ایم.

1) روتر بی‌سیم

روتر بی‌سیم می‌تواند چندین ایستگاه پایه (اکسس پوینت‌های بی‌سیم) را ترکیب کند، یا حتی برای ترکیب تعدادی از سوئیچ‌های LAN را هم به‌صورت سیمی استفاده شود. این روترها از طریق کابل اترنت به مودم متصل می‌شود.

2) روترهای سیمی

این روترها با استفاده از اتصال اترنت به مودم متصل می‌شود و از کابل‌های دیگر برای اتصال دستگاه‌های شبکه به یکدیگر و اتصال آن‌ها به اینترنت استفاده می‌کنند.

3) مودم روتر

مودم روترها برای اتصال بیشتر از یک کامپیوتر به یک خط ADSL برای دسترسی به اینترنت استفاده می‌شوند.

4) بریج روتر

بریج روترها (Bridge Router) که به عنوان B-router نیز شناخته می‌شود، معمولاً به عنوان یک پنل و روتر کار می‌کنند و به افراد کمک می‌کنند تا رابطی همراه با یک شبکه ATM داشته باشند. این روترها مصارف خانگی ندارند و تنها در شرکت‌های خاصی استفاده می‌شوند.

مهم‌ترین تفاوت مودم و روتر چیست؟

تفاوت مودم و روتر

با وجود اینکه اغلب افراد تصور می‌کنند که مودم و روتر عملکرد یکسانی دارند، اما در حالت کلی عملکرد این دو دستگاه با هم متفاوت است. مودم به عنوان یک پل بین ارتباطی بین کاربران نهایی در منازل و اینترنت استفاده می‌شوند و مسئولیت اصلی آن ترجمه سیگنال‌های مخابراتی ارسالی از سمت ارائه دهنده خدمات اینترنت به سیگنال‌های دیجیتالی قابل فهم برای دستگاه‌هایی مانند کامپیوترهای خانگی است.

اما روتر، مسئول ایجاد شبکه محلی درون منازل بوده و به تجهیزات الکترونیکی این امکان را می‌دهد به مودم متصل شده و به اینترنت متصل شوند. همچنین، روترها با وجود مسیریابی ترافیک دستگاه‌ها به صورت امن و بهینه، امکان برقراری ارتباط بین دستگاه‌های مختلف را نیز برای مشتریان فراهم می‌کنند.

تفاوت مودم و روتر

روتر مودم
امکان رمزگشایی سیگنال دریافتی از ISP را ندارد امکان رمزگشایی سیگنال سرویس‌دهنده ISP را دارد.
برای اتصال به اینترنت به مودم نیاز دارد مستقیم به اینترنت متصل می‌شود
شبکه محلی ایجاد می‌کند شبکه محلی راه‌اندازی نمی‌کند
اتصال اینترنت را بین چندین دستگاه تقسیم می‌کند نمی‌تواند چندین دستگاه را به اینترنت وصل کند
می‌تواند شبکه وای‌فای و ترافیک ارسالی را مدیریت کند امکان تخصیص ترافیک وای‌فای با آن وجود ندارد

استفاده از ترکیب مودم و روتر (Modem/Router)

دستگاه‌های که این روزها اغلب کاربران برای اتصال به اینترنت از طریق ADSL و VDSL استفاده می‌کنند در حقیقت یک دستگاه مودم روتر است. این دستگاه علاوه برای قابلیت‌های مودم، دارای امکانات روتر و سوییچ نیز هست و امکان استفاده از اینترنت پرسرعت را با بهترین شرایط برای کاربران فراهم می‌کند. البته توجه به این نکته مهم است که استفاده از تجهیزاتی که فناوری مودم و روتر را با هم دارند، قابلیت‌های پیشرفته دیگری نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد که در مودم‌های واقعی وجود ندارد.

مودم یا روتر؛ کدام را بخریم؟

در صورتی که قصد دارید تنها یک کامپیوتر را به اینترنت متصل کنید و محدودیت بودجه دارید، مودم می‌تواند برایتان گزینه مناسبی باشد؛ اما در صورتی که قصد دارید چندین وسیله الکترونیکی به صورت مدیریت شده از وای فای استفاده کنند، یا چندین وسیله را هم‌زمان به شبکه اینترنت خانگی متصل کنید، مودم روتر می‌تواند انتخاب بهتری برایتان باشد.

سخن پایانی

برای جواب دادن به سوال تفاوت مودم و روتر چیست؟ لازم است که ابتدا کاربرد این تجهیزات را بشناسید و نمونه‌های مختلف آن‌ها را بررسی کنید. در این مطلب برخی از تفاوت‌های مهم مودم و روتر را ارائه کردیم. در صورتی که برای خرید انواع مودم، روتر، سرور و سایر تجهیزات شبکه نیاز به مشاوره دارید، با متخصصین ماهان شبکه ایرانیان در ارتباط باشید.

سوالات متداول

1) اصلی‌ترین تفاوت روتر و مودم چیست؟

مهم‌ترین تفاوت مودم و روتر نحوه ارتباط تجهیزات الکترونیکی با این تجهیزات برای اتصال به اینترنت است.

2) مزایای روتر چیست؟

روترها ارتباطی پایدار و قابل اعتماد بین میزبان‌های شبکه برقرار می‌کنند و در صورتی که روتر دچار مشکل شده باشد، امکان جایگزینی قطعات آن وجود خواهد داشت.

The post تفاوت مودم و روتر چیست؟ appeared first on ماهان شبکه ایرانیان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *